Stan Kaul doet examen in Ipadklas

0 Comment


Foto: Sterre en Stan vinden onderwijs door middel van de iPad leuk. Stan heeft de afgelopen tijd weer een ‘slot’ op zijn apparaat laten zetten om niet in de verleiding te komen om spelletjes te spelen. Foto: Jeroen kuijt
DOOR CAROLA DE BOER
Bron: De limburger

HORN

Sterre Metselaars (15) en Stan Kaul (16) doen vmbo-t examen bij Sint Ursula in Horn. Ze hebben drie van de vier jaar les gehad in iPadklassen. „Ik kan alles laten voorlezen. Dan onthoud ik het beter.”

Sterre uit Ittervoort kon het verschil in gewicht goed merken. Negen kilometer heen en negen terug fietsen met een berg boeken in je tas, of alleen een iPad, dat was een groot verschil. „Dus toen ik na de brugklas de kans kreeg om naar een iPadklas over te stappen, heb ik dat meteen gedaan.” Voor Stan uit Leveroy was het een nieuwe uitdaging. „Ik dacht: ik probeer het gewoon. Je kunt veel met Appletechnieken.”
Op Sint Ursula – één van de drie scholen in Nederland met een speciaal Apple-deskundigheidscertificaat – heeft momenteel de helft van de leerlingen les in zogenaamde boekenklassen en de helft in iPadklassen.
Maar dat verschuift, zegt Apple-deskundige en natuur- en scheikundedocent Vivian Verstappen. „Steeds meer kinderen willen les met iPads.”
En niet omdat het een leuke gadget is om mee te spelen. Dat benadrukken de examenkandidaten ook. „Je kunt op een leukere manier de stof verwerken. Om Engelse woorden te leren, gebruiken we het spelletje Memory op de iPad. Of je moet de goede schrijfwijze herkennen: dan veeg je met een vinger naar het afgebeelde woord. Ik was echt slecht in Engels op de brugklas”, vertelt Sterre. „Maar dat is door de iPad echt verbeterd. Het grote voordeel voor mij is dat ik alles kan laten voorlezen. Dan onthoud ik het beter.” iPadlessen betekenen in de praktijk bijvoorbeeld ook dat de leerlingen de school in worden gestuurd om bijvoorbeeld driehoeken te zoeken. „Meet ze op en maak een filmpje waarin je uitlegt hoe je de hoeken berekent”, vertelt docent Verstappen.
Of op Google Maps gebergtes zoeken en de verschillen in hoogtes berekenen. Of bij de lessen lichamelijke opvoeding: „Er worden filmpjes in slow motion gemaakt van een potje basketbal en dan kijk je terug om te zien wat je beter had kunnen doen”, zegt Stan. In de app Google Classroom kunnen de leerlingen alle stof vinden die ze elk jaar moeten weten. Er staan veel filmpjes met uitleg in. Wat ze aan het einde van elk jaar moeten weten, is in de boekenklassen en de iPadklassen hetzelfde. Maar de verleiding van de afleiding is groot. Hoe makkelijk is het om even een spelletje te doen als je eigenlijk Franse woordjes moet leren? Stan: „Ik raak snel afgeleid. Toen ik naar de tweede ging, heeft de mentor meteen een beperking op mijn iPad gezet.
Dat betekende dat ik van half negen tot half vier geen spellen kon spelen. In latere jaren ging het beter. Kon ik mezelf beter beheersen.
Nu, tijdens de voorbereiding op de examens, heb ik die beperking er ook weer op laten zetten. Ik wilde niet in verleiding komen.”
Verstappen merkt dat leerlingen vaak zelf om de beperkingen – een soort slot – komen vragen. „Bovendien kan ik tijdens de les zien wie welke apps open heeft staan.”
Volgens de docent is de mobiele telefoon een véél grotere afleiding. „Op de iPad kunnen we alles uitzetten.
Maar op telefoons niet.”
Dat de examens nu op papier zijn, is volgens Stan en Sterre geen enkel probleem. „Toetsen hebben we nog nooit online of digitaal gemaakt.
Altijd op papier”, zegt Stan. „Docenten adviseren ook om te schrijven, want dan kun je de stof goed onthouden.” Sterre gaat verder naar de iPadklas van de havo omdat ze nog niet precies weet wat ze wil gaan doen. Stan gaat naar de Gilde Opleidingen om retail- en salesmanagement te gaan doen.
Lees meer op: www.limburger.nl/eindexamens
Tags: ,