Nog ’t een en ander over de Mariakapel i.p.v. doopvont.

Categories :
Tags:

Nog ’t een en ander over de Mariakapel i.p.v. doopvont.

Door het per 19 juni 1975 geplaatste hekwerk met de initialen F.P. 1975, kunnen de mensen straks van buiten toch in de kerk komen voor gebed. Maar verder dan de Maria-kapel komt men niet vanwege de gesloten deur achterin de kerk en het hekwerk vóór de Maria-kapel. In onze tijd is het nl. niet verantwoord vrije toegang in de kerk te verlenen. Er wordt op vele plaatsen uit kerken en kapellen gestolen. Ook onze kerk heeft een serie oudere beelden die prachtige en  gemakkelijke prooien voor dieven kunnen zijn. Trouwens volgens krantenberichten zijn microfoons en andere techn. voorzieningen in de kerk vaak doelwit van diefstal. Onze doopkapel wordt niet meer gebruikt! Wij dopen op het priesterkoor boven het prachtige koperen vat dat van oudsher Leveroy’s doopvat was. Telkens zet de koster het klaar. Maar daardoor is het doopvont overbodig geworden. Van doopvont plus omgebouwde kapel wordt binnenkort een Maria-kapel gemaakt. We willen daarmee ook herstellen de oude grote devotie tot O.L. Vrouw, een devotie die groot moet zijn geweest in Leveroy rond 1700-1800, toen hier de Broederschap bestond van O.L. Vrouw en de H. Barbara. Alle stukken en documenten zijn daar nog van, alsmede de namen van alle bijgeschreven leden (zie kluis). Trouwens, als ons geloof zegt dat Maria de moeder van God is, dan is het een schande als wij haar zouden uitrangeren. Zij mag, nee zij móet een ereplaats hebben in het huis van God, het kerkgebouw. Dat heeft onze eigen aardse moeder thuis toch ook!!

  1. Nijhof